سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بسیار یاد خداوند ـ عزّوجلّ ـ کند، خداوند، دوستش خواهد داشت، و هرکه بسیار یاد خدا کند، برایش دو برائت نامه نوشته خواهد شد : برائتی از دوزخ و برائتی از نفاق . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :17
کل بازدید :91399
تعداد کل یاداشته ها : 108
103/2/1
1:10 ع
عینک های بیونیک - انجمن نابینایان و کم بینایان استان خــوزستـان
مشخصات مدیروبلاگ
 
[19]
انجمن نابینایان و کم بینایان استان خوزستان در سال 1388 از زیر پوشش انجمن نابینایان و کم بینایان ایران خارج و فعالیت رسمی خویش را در یکم اردیبهشت 1388 شروع نمود و در همین مدت اندک بالغ بر 1000 نفر از این عزیزان را به زیر پوشش خود درآورده و امید آن دارد که بتواند گره گشای مشکلی از این قشر پردرد باشد

خبر مایه
لوگوی دوستان
 


عینک بیونیک


عینک های بیونیک


به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه در حال ساخت یک عینک هوشمند هستند که از دوربین های ریز و یک رایانه جیبی برای آگاه‌ سازی کاربر از اجسام و افراد پیش رو استفاده می‌کند. 

 این عینک ها به نابینایان در جهت‌ یابی در مراکز تجاری و ایستگاه‌های شلوغ قطار و مترو کمک کرده و حتی به آنها اجازه خواهد داد تا شماره اتوبوس ها و تصاویر رایانه‌ای دستگاه‌های خودپرداز را “بخوانند”. این عینک‌های سبک و ارزان که تا سال 2014 به صورت گسترده در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد، برای تمام نابینایان مناسب خواهد بود.

افراد مسن مبتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا احتمالا بهره بهتر از این فناوری خواهند برد. تلاشهای قبلی برای ساخت چنین دستگاهی معمولا به عینک های تیره بزرگ با دوربین‌ها و رایانه بزرگ ختم شده‌اند. اما پیشرفت های بوجود آمده در فناوری بدین معنی است که می توان عینکهای بیونیکی با شباهت بسیار به عینکهای معمولی تولید کرد.

موضوع مهمتر این دستگاه، قیمت حدود 1500 دلاری آن است که این ابزار را مقرون به صرفه می‌کند. محققان آکسفورد اکنون مرحله تحقیقات خود را به پایان رسانده و در حال کار بر روی پیش ساخت این دستگاه هستند. آنها از شیشه‌های شفاف با عدسی‌های حامل دیودهای نوری کوچک و دوربینهای به اندازه سر سنجاق در گوشه قابهای این عینک استفاده کرده‌اند. این دوربین‌ها به جمع‌آوری اطلاعات لازم برای چشمها پرداخته و آنها را با یک سیم به رایانه‌ای به اندازه گوشی همراه در جیب کاربر می‌فرستد.

این رایانه سپس به پردازش اطلاعات و ساده‌کردن آن به شکل طرحهای نقطه‌ای می‌پردازد. ال‌ای‌دی‌های موجود در عدسی‌ها با این نقاط روشن شده و به کاربر اطلاعات اساسی را در مورد محیط اطراف می‌دهد. یک نور سوسو مانند می‌تواند بدین معنی باشد که یک انسان در مسیر قرار دارد و یک توده جامد نیز نشانگر وجود اجسامی مانند پله خواهد بود. این اطلاعات به افرادی که بیشتر بینایی خود را از دست داده‌اند کمک خواهد کرد تا اعتماد بنفس لازم برای خرید یا استفاده از وسائط نقلیه را به تنهایی به دست بیاورد.

  افزوده شدن یک قطعه گوشی می‌تواند به پیچیده‌تر شدن اطلاعات ورودی کمک کند. برای مثال دوربینها به ثبت شماره اتوبوسها و اطلاعات روی صفحه حرکت قطارها برای تحلیل رایانه‌ای می‌پردازند که به محض آماده شدن این اطلاعات از طریق این گوشی به گوش فرد منتقل خواهد شد.