سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستِ انسان، نشانه عقل اوست . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :9
کل بازدید :91152
تعداد کل یاداشته ها : 108
103/1/10
1:4 ص
مطالب علمی درباره نابینای و کم بینایی - انجمن نابینایان و کم بینایان استان خــوزستـان
مشخصات مدیروبلاگ
 
[19]
انجمن نابینایان و کم بینایان استان خوزستان در سال 1388 از زیر پوشش انجمن نابینایان و کم بینایان ایران خارج و فعالیت رسمی خویش را در یکم اردیبهشت 1388 شروع نمود و در همین مدت اندک بالغ بر 1000 نفر از این عزیزان را به زیر پوشش خود درآورده و امید آن دارد که بتواند گره گشای مشکلی از این قشر پردرد باشد

خبر مایه
لوگوی دوستان
 



محققان ژاپنی موفق به ساخت یک سگ روباتیک شده‌اند که با استفاده از حسگر تصویر و مسافت کینکت ماکروسافت به ساخت تصویر سه بعدی از موانع پیش رو پرداخته و می توان از آن برای کمک به نابینایان استفاده کرد.

 

 

فیلمی که از این روبات گرفته شده، به نمایش این سگ روباتیک که توسط شرکت ژاپنی ان‌اس‌کی با همکاری دانشگاه الکتروارتباطات ساخته شده می‌پردازد که یک دانشمند چشم بسته را با سرعتی آهسته‌تر از راه رفتن برای بالا و پایین رفتن از یک سطح پله‌دار هدایت می‌کند.

در یک سطح مسطح این روبات سرعت خود را با حرکت بر روی چرخهایش بالاتر برده؛ اما در سطوح ناهموار و پله از پاهای لولایی خود استفاده می‌کند.

پنجه‌های این روبات از حسگرهای سپری برخوردار است که به آن در جلوگیری از برخورد با موانع کمک می‌کند.

این سگ روباتیک با یک نرم‌افزار از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده و با وارد کردن فشار بر دست‌ها کنترل می‌شود. این روبات به دستورالعملها از طریق آگاه‌کردن کاربر با یک صدای زنانه مصنوعی پاسخ می‌دهد. نسخه‌های آینده این روبات از فرمانهای صوتی و جی‌پی‌اس برای جهت‌یابی‌های دقیقتر برخوردار خواهند بود.

این دستگاه هنوز در مرحله بررسی و ساخت قرار داشته که از سال 2005 آغاز شده است.

اگر چه این سگ هنوز راه زیادی تا یک سگ راهنمای واقعی دارد، به نظر می‌رسد با افزایش سریع سن جمعیت، بازار خوبی برای این طراحی وجود داشته باشد.



  
  

پروژه EyeRing فعلا در دست بررسی و توسعه است. تیم طراح در نظر دارد اپلیکیشنی نیز برای سیستم عامل iOS و همچنین ارتقا هایی در بخش سنسور ها، ماژول ها، لنز دوربین و اندازه و ظاهر این وسیله داشته باشد تا بتواند آن را به صورت یک ابزار کمکی همراه و منطبق با نیاز های یک فرد نابینا تبدیل و به زودی آن را به صورت انبوه وارد بازار کند.


نارنجی: این روزها با تولد اسمارت فون ها و سیستم عامل های دوست داشتنی شان خیل عظیمی از اپلیکیشن ها وارد زندگی کاربران شده که انجام بسیاری از امور ضروری و زمان بر را برای همه آسان کرده است.
 
اما بی شک استفاده از این وسایل برای روشندلان و کسانی که با اختلالات بینایی مواجه هستند به آسانی دیگران نیست. آنها همیشه باید به دنبال ابزار و یا نرم افزار های واسطی باشند تا بتوانند اطلاعات را آن طور که برایشان قابل استفاده است در اختیار داشته باشند.
 
یک تیم از محققین سنگاپوری با کمک دانشگاه MIT ، یک ابزار پوشیدنی ویژه نابینایان را طراحی کرده اند. این وسیله که EyeRing نام دارد مانند یک انگشتر قابل پوشیدن است و به کمک دوربین اش از اشیا اطراف خود تصاویری را تهیه کرده و آنها را به یک اپلیکیشن اندرویدی ارسال می کند که در آنجا به اطلاعات شنیداری برای کاربر نابینا تبدیل می شوند.

این دستگاه مجهز به یک دوربین VGA کوچک است. یک میکروپروسسور 16 مگا هرتزی AVR فرایند کنترل نرم افزاری این مجموعه را بر عهده دارد. اطلاعات مربوط به تصاویر تهیه شده از این ابزار پوشیدنی به کمک بلوتوث به اسمارت فون کاربر ارسال می شود. همچنین یک باتری لیتیمی قابل شارژ نیز برای این مجموعه در نظر گرفته شده که برای سهولت فرایند شارژ در آن یک پورت مینی USB نیز تعبیه شده است. جالب اینجا است که آنها بدنه گجت جدید شان را هم با یک پرینتر سه بعدی ساخته اند.
 
تصاویر توسط لنز دوربین تهیه و به اسمارت فون بلوتوث می شوند. در آنجا به کمک الگوریتم اپلیکیشن پردازش می شوند و نتایج در دو فرمت متنی (برای نمایش بر روی صفحه نمایشگر اسمارت فون) و صوتی (برای شنیدن) آماده می شوند. اطلاعات صوتی از طریق هدفونی که در گوش کاربر است به او اطلاع داده می شود. این سیستم در حال حاضر قادر به تشخیص و پردازش اطلاعاتی پیرامون برچسب قیمت ها، واحد پول، رنگ ها و... است.
 
پروژه EyeRing فعلا در دست بررسی و توسعه است. تیم طراح در نظر دارد اپلیکیشنی نیز برای سیستم عامل iOS و همچنین ارتقا هایی در بخش سنسور ها، ماژول ها، لنز دوربین و اندازه و ظاهر این وسیله داشته باشد تا بتواند آن را به صورت یک ابزار کمکی همراه و منطبق با نیاز های یک فرد نابینا تبدیل و به زودی آن را به صورت انبوه وارد بازار کند.



  
  


محققان مرکز رشد واحدهای فناور جهاد دانشگاهی هرمزگان، موفق به ساخت پله سخنگو برای نابینایان شدند.

مریم دهقان خلیلی از اعضای مرکز رشد واحدهای فناور جهاد دانشگاهی هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سیستم پله سخنگو برای نابینایان بیشتر یک سیستم الکترونیکی است که به منظور بالا رفتن از پله‌ها با استفاده از حداقل ابزار و وسایل طراحی شده است.

وی افزود: هدف از اختراع پله سخنگو تردد آسان نابینایان از پله‌ها است، این سیستم نوعی راهنمای صوتی به شمار می‌رود که فرد نابینا را از طریق پیام‌های صوتی راهنمایی می‌کند.

دهقان خلیلی تصریح کرد: سیستم پله سخنگو بر روی پله‌ها نصب شده و برای تمامی نابینایان بویژه نابینایانی که ابزارهای کمکی در دسترس ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مقایسه با تکنیکهای قبلی روشی جدید است.

وی در مورد نحوه کاربرد این سیستم خاطرنشان کرد: این نوع سیستم را می‌توان هم در راه پله‌ها با نصب یک لیزر و یک سنسور مادون قرمز بر روی هر پله جهت کنترل موقعیت فرد هنگام بالا رفتن استفاده کرد و هم می‌توان به صورت هدفون به همراه فرد و یا به هر دو شکل به طور همزمان مورد استفاده قرار داد.



  
  

برای اولین بار در جهان صورت گرفت

درمان نابینایی توسط چشم پزشکان ایرانی

دکتر محسن بهمنی کشکولی ، جراح، محقق و چشم پزشک ایرانی ، برای اولین بار در جهان روش جدیدی را برای درمان بیمارانی که به دلیل ضربات وارد به چشم و سر ، دچار کاهش بینایی شده اند و یا بینایی خود را از دست داده اند ابداع کرد.


 

به گزارش ایرنا، این جراح ، محقق و چشم پزشک ایرانی در زمینه چگونگی ابداع این روش گفت: این درمان جدید چشم را برای اولین بار درمجله «grafes arch exp ophthalmol» که یکی از مجلات معتبر چشم پزشکی دنیاست منتشر کردیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به ضرورت علمی و پزشکی این تحقیق افزود: به طور کلی حداقل 5 درصد از ضرباتی که به سر و صورت وارد می شود منجر به صدمه به عصب بینایی می شود که این صدمه باعث کاهش شدید دید می شود و هم اکنون در هیچ جای دنیا برای افرادی که به این عارضه دچار می شوند، درمان قطعی وجود ندارد.

وی اظهارداشت: برخی از پزشکان در زمینه این بیماری هیچ گونه درمانی را انجام نمی دهند و برخی نیز برای کاهش التهاب اعصاب اقدام به تجویز کورتن می کنند که دارای عوارض عمومی خطرناکی از جمله بیماری های خونی و کلیوی است اما روش دیگر این است که با یک جراحی سعی می کنند استخوانی در کنار عصب چشم در مغز را بر می دارند با تصور اینکه اگر عصب در آن ناحیه آزاد شود به بهبود بیماری کمک می کند که در این روش نیز دیده شده تنها برای افرادی که دچار شکستگی شده اند جواب داده است.

فوق تخصص جراحی های زیبایی چشم ، مجاری اشکی و حدقه، با بیان اینکه با مرورمقالات و کتاب ها در می یابیم هیچ درمان قطعی و بدون عارضه ای برای این بیماران وجود ندارد ، اظهار داشت: پیشتر دیده شده بود که ماده ای در بدن توسط کبد جنین و تمامی بالغین به نام «اریترو پوییتین» ترشح می شود که نقش اصلی این ماده تولید گلبول قرمز در بدن است. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که هنگام وارد شدن ضربه به مغز و یا بروز سکته قلبی در فرد، سطح این ماده در بدن افزایش می یابد.

بهمنی کشکولی گفت که این مساله بیانگر این است که مکانیزم دفاعی بدن در موقع ضربه به مغز و اعصاب، افزایش ترشح این ماده است. این فرایند، ایده ای به ما داد که اگر این ماده را به طور مصنوعی به بدن وارد کنیم آیا می توانیم به بهبود اعصاب صدمه دیده در مغز کمک کنیم یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: با این روش با مطالعات انجام شده و کمک گرفتن از همکاران بخش های مختلف از جمله پزشک بیهوشی که نتایج خوبی را در تزریق این ماده به بیمارانی که به کما رفته بودند گرفته بود، تحقیقات چند ماهه ای را انجام دادیم.

دکتر بهمنی کشکولی خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی های تزریق این ماده این است که در تجویز دوزهای مختلف اریترو پویتین ، نمایان شد که این ماده درمان خوبی برای بیمار ایجاد می کند و عوارضی ندارد ؛ مکانیزم این ماده نیز به شکلی است که هم با خودکشی سلولی در بافت مقابله می کند، هم التهاب را کاهش می دهد و هم در نمونه های حیوانی نشان داده شده بود که موجب تولید سلول های عصبی جدید می شود که این فرایند به طور طبیعی در بدن ایجاد نمی شود.

این پژوهشگر و جراح چشم خاطرنشان ساخت: ما با این فرضیه از آذر ماه سال 87 تا مرداد89 تعداد 7 بیمار را با گرفتن رضایت و معیارهای مطالعه ای که داشتیم تحت درمان با این روش قرار دادیم و خوشبختانه در همه این موارد بهبودی دید، حاصل شد این درحالی است که به طور سنتی عنوان می شود اگر بیمارصدمه دیده نتواند نور را تشخیص دهد، درمان، دیگر موثر نیست ولی در این مطالعه دریافتیم که این روش برای بیمارانی که نور را تشخیص نمی دادند نیز این روش موثر بوده است.

دکتر بهمنی کشکولی با بیان اینکه فرایند مطالعه وتکمیل این روش در ایران در حال انجام است، گفت: وقتی که این روش را با 8 بیمار مشابهی که بدون درمان ذکرشده بودند، مقایسه کردیم، به این نتیجه رسدیم که تجویز این دارو تا چه حد در بهبودی بیماران دچار به این عارضه موثر است.

وی گفت: این روش پس از انتشار در مجله یادشده ، با استقبال بسیاری از سوی محققین و جراحان چشم پزشکی در سراسر جهان مواجه شد به این مقاله در اکتبر که وارد اینترنت شد و در دو هفته اول خود سومین مطلب پر بازدید در میان مقالات چشم پزشکی دنیا شد.

این جراح و پژوهشگر و چشم پزشک ایرانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاز تحقیقاتی جدیدی پیرامون همین روش با مشارکت چند مرکز تحقیقاتی ایران به صورت یک مطالعه چند مرکزی در حال انجام است که سعی داریم در این فرایند به بهترین دوز برای تجویز این ماده برسیم.

وی با اعلام اینکه ابداع این روش، بازتاب گسترده ای از سوی مجامع چشم پزشکی جهان را در برداشته است گفت: در کنگره چشم پزشکی که در آذر ماه برگزار شد دو نفر از همکاران به نام های پرفسور «میلر» و پرفسور «هویت» که از استادان برجسته عصب بینایی در آمریکا هستند با تاکید فراوان اعلام داشتند، اگر آینده ای هم برای درمان این بیماری باشد همان روشی است که ایرانی ها ارایه کرده اند که برای ما به عنوان جزیی از جامعه علمی ایران، از اینکه اعتبار این روش به نام ایران در جهان، ایجاد شد، مفتخریم.

دکتر بهمنی کشکولی بیان داشت: در این به همکاران خود توصیه می کنیم که برای معالجه بیمارانی که عارضه ضربه به صورت و نواحی چشم و حدقه چشم و مشکلات بینایی دارند می توانند این روش را به عنوان یک روش جدید مورد بررسی قرار دهند، همکاران می توانند برای مطالعه دقیق این مقاله که هنوز به طور رسمی در کشور منتشر نشده است با جستجو در index pupmed با کلمه کلیدی traumatic optic nevropathy با نام این روش را به طور دقیق بررسی کنند.

این پژوهشگر و جراح چشم گفت: بیمارانی که به این عارضه دچار شده اند باید برای اینکه بتوان درمان بهتری را برای آنان انجام داد، در سریع ترین زمان، پس از عارضه و ضربه، خود را به چشم پزشکان مجرب معرفی کنند تا با این روش جدید بهبودی بهتری برای آنان حاصل شود.


  
  


دستگاه چندکاره گویا ویژه نابینایان "برای اولین بار در ایران"

به نام خدایی که قادر هست به هر کاری ، عالم است به هر علمی و نعمت و رحمتش نسبت به ما بی منتهاست .

با توجه به نبود ابزار و وسایل گویای مناسب ویژه نابینایان و کم بینایان در ایران ، مدتیست تلاش خود را در زمینه ساخت وسایل گویا ویژه نابینایان و کم بینایان متمرکز نموده ایم که با کمک و عنایت حق تعالی تکنولوژی ساخت این وسایل را با کیفیتی عالی بدست آورده ایم . در ابتدای کار قصد تولید یک دستگاه چند کاره گویا و عرضه آن به نابینایان و کم بینایان عزیز را داریم که لازم دانستیم قبل از تولید آن ، از نظرات و پیشنهادات شما عزیزان در جهت بهبود دستگاه بهره لازم را ببریم . لذا از شما دعوت به عمل می‌آوریم تا علاوه بر شرکت در نظرسنجی که در همین وبلاگ قرار داده شده ، نظرات و پیشنهادات خود را از طریق ایمیل و یا پیامک به ما اطلاع دهید . امید است به لطف و عنایت خداوند و همکاری شما ، این کار شروعی باشد برای ساخت دیگر وسایل گویای مورد نیاز افراد نابینا و کم بینا انشاالله تعالی .

ایمیل : roshandelco@gmail.com تلفن : 09192733790

توضیح مختصری راجع به دستگاه چند کاره گویا :

- کالر آی دی گویا با قابلیت گزارش گیری از تماسهای گرفته شده ، تماس های بی پاسخ و … به همراه تاریخ ، ساعت و مدت زمان مکالمه به صورت گویا این قسمت از دستگاه با متصل شدن به خط تلفن ثابت این قابلیت را در اختیار افراد نابینا و کم بینا قرار می‌دهد تا در هنگام زنگ خوردن گوشی تلفن ثابت ، از شماره فرد تماس گیرنده به صورت گویا مطلع شوند . همچنین در این قسمت کاربر قادر خواهد بود به صورت کاملاً گویا کار گزارش گیری از تماس های بی پاسخ ، تماس های گرفته شده و تماس های موفق به همراه تاریخ و ساعت تماس و مدت زمان مکالمه در تماس های موفق را به راحتی انجام دهد .

- هشدار دهنده نشت گاز شهری به همراه سیستم تلفن کننده . این بخش از دستگاه به محض مشاهده نشت گاز شروع به آجیر کشیدن و پیام صوتی «هشدار گاز» می نماید . همچنین در این بخش کاربر قادر خواهد بود با وارد نمودن یک شماره تلفن برای مثال شماره همراه خود ، دستگاه را طوری تنظیم نماید تا به محض مشاهده گاز علاوه بر آجیر کشیدن ، دستگاه به صورت خودکار شروع به شماره گیری نموده و شما را از نشت گاز از طریق تلفن آگاه سازد . این قابلیت در زمانی که شما در منزل تشریف ندارید کارایی بسیاری دارد . کلیه تنظیمات این قسمت نیز به صورت گویا می‌باشد.

- دماسنج و رطوبت سنج گویا بخش دیگری از دستگاه را تشکیل می‌دهد . این قسمت قابلیت تشخیص ماکزیمم و مینیموم دما و رطوبت محیط را داراست و همچنین دارای سیستم هشدار دهنده ی دما و رطوبت می‌باشد . کلیه تنظیمات این قسمت توسط یک فرد نابینا ویا کم بینا به صورت گویا امکان‌پذیر است.

- ساعت گویا به همراه زنگ بیدار باش . در این بخش ساعت به صورت 12 ساعته و یا 24 ساعته قابل شنیدن است همچنین در این قسمت از دستگاه کاربر قادر خواهد بود تنظیمات ساعت و زنگ بیدار باش را به صورت کاملاً گویا انجام دهد.

- تقویم شمسی و میلادی به همراه ایام هفته و ذکر روز گویا ، قابلیت دیگریست که روی دستگاه قرار داده‌ایم . در این بخش نیز کاربر نابینا و یا کم بینا قادر خواهد بود تنظیمات روز ، ماه و سال را به صورت کاملاً گویا انجام دهد . نکته‌ای که بارها در موارد فوق خدمت شما عرض کردیم و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هست تماماً گویا بودن دستگاه است . به شکلی که یک فرد نابینا و یا کم بینا قادر خواهد بود تمامی امکانات دستگاه را در اختیار بگیرد و به تنهایی تنظیمات دستگاه را انجام دهد . زبان دستگاه فارسی بوده و کیفیت صدای آن بسیار خوب و ایده‌آل است . دستگاه دارای ولوم صدا جهت کم و یا زیاد نمودن صدا بوده و علاوه بر خروجی صوتی دارای یک صفحه نمایش جهت مشاهده امکانات فوق به صورت بینایی نیز می‌باشد . هر کدام از امکانات فوق در یک منو طراحی گردیده و کاربر به صورت گویا قادر خواهد بود از منویی به منوی دیگر منتقل شود ، از منوی جاری گزارش بگیرد ، از زمان تنظیم شده برای زنگ بیدارباش آگاه شود و ... لازم به ذکر است کلیه امکانات و قابلیت‌های نام برده شده فوق ، در قالب یک دستگاه قابل عرضه می‌باشد . بدیهیست این نمونه اولیه‌ای هست که ما ساخته‌ایم و ممکن هست با توجه به نظرات و پیشنهادات شما امکاناتی اضافه و یا احیاناً امکانی از روی دستگاه حذف شود . سعی ما بر این است که این دستگاه را با هزینه ای کمتر از 100 هزار تومان به بازار عرضه نماییم ولی قیمت نهایی آن بستگی به عواملی از جمله قیمت قطعات ، امکانات دستگاه و … در زمان تولید دارد . کارهای سخت و نا شدنی به خواست و امر خدا آسان و شدنی خواهند شد.



91/8/15::: 8:7 ص
نظر()
  
  

امروزه باوجود پیشرفتهای علمی و فن آوریهای شگرف تمدن بشری، پیشگیری و درمان معلولیت های مختلف و محو پدیده ناخوشایند نابینایی ـ به جز در مواردی بسیار معدود ـ آرزویی بیش نیست. نابینایان به عنوان قشر غیرقابل اغماضی از جامعه در سطوح مختلف سنی مطرحند. کودک نابینا برای نخستین بار در فضای خانواده نفس می کشد. افراد خانواده نخستین کسانی هستند که کودک نابینا حضور آنها را درک می کند. بنابر این پدر ومادر کودک نابینا نخستین آموزگاران و سازندگان بنای شخصیتی اویند. پدر ومادری که بطور غیرمنتظره کودک نابینایی را در آغوش می گیرند با احساسی آمیخته با ناباوری و عدم قبول این واقعیت ناخواسته، اضطراب اندیشه «چه کنم» امروز و نگرانی و وحشت «چه خواهد شد» فردا، روبرو می شوند. این احساس مخرب در روحیه و احساسات این طفل کوچک و معصوم اثر می گذارد. احساس ناامنی را در ضمیر او تقویت می کند. اتکای به نفس را از او می گیرد و به خود یاری و استقلال وی زیان می رساند. به همین جهت آموزش و راهنمایی پدر ومادر کودک نابینا در درجه اول ضروری تر از خود اوست. والدین کودک نابینا، نابینایی او را فاجعه یی بزرگ می پندارند و نمی دانند که درک آنها از فرزندشان به کلی با درک وی از خودش متفاوت است. کودک نابینا ابتدا اصلاً نمی دانسته که از چه چیزی محروم شده و یا چه چیزی را از دست داده است و دیگران با او متفاوتند.
این ناآگاهی از خود، تا مدتها ادامه دارد. کودک نابینا در سنین پیش از دبستان آمادگی پذیرش آموزشهایی را دارد که به کسب محارتهای خودیاری منجر می شود. لیکن از آنجایی که بیشتر مراحل یادگیری در این سنین از طریق تقلید صورت می گیرد، شایسته است دیگر حواس وی به حدی تقویت شوند که بتوانند جایگزین حس بینایی شوند. در حین تقویت حواس در هر فرصت مناسب با گفتن مطالبی شیرین و جذاب محیط پیرامون او را توصیف و قابل درک نمود تا قادر به تقلید شود. همچنین باید به رشد حرکتی و تقویت مهارتهای جهت یابی کودک توجه خاصی داشت. کودک در این سنین دارای انرژی فراوان و هیجان بسیار، برای تحرک وبازی است و بتدریج به تفاوتهای خود با دیگران پی می برد. کم کم به محدودیتهای خود می اندیشد، و احساس عدم امنیت نسبت به محیط پیرامونش در وی به وجود می آید. در این زمان باید کودک را دریافت. باید او را با محیط آشنا کرد تا احساس امنیت کند.
 
شرایط شرکت او را در بازیهای گروهی با همسالانش فراهم ساخت. او را با توانمندیهای خود آشنا کرد و مقدمات بروز استعدادها و توانایی هایی را فراهم ساخت. اگر کودک رها شده و در خود فرو رود، بتدریج از فرآیند رشد عقب مانده و از بستر طبیعی اجتماع منزوی می شود. بدون شک نقص بینایی در احراز تجربه و کسب دانش محدودیتهایی ایجاد می کند، ولی این محدودیت ها به آن اندازه نیست که فرد نابینا را از تمام فعالیت های آموزشی، فراگیری حرفه و تجربه اندوزی محروم گرداند. چه بسیارند افراد نابینا که در آموزش بسیاری از علوم و فنون از بینایان نیز بهتر عمل کرده اند. نابینایان در علوم انسانی پیشرفتی قابل توجه دارند. در موسیقی ممتاز می شوند.
 
برخی از کارها را مشترکاً با بینایان انجام می دهند. فکر و دست آنان با کمک و دید بینایان بر بسیاری از مشکلات فایق می آید.
آموزش و پرورش کودکان و بخصوص نابینایان درگرو اتحاد مستمر و محکم اولیا خانه و مدرسه امکان پذیر می گردد. متولیان امور آموزشی و پرورشی باید از وحدت رویه و وفاق کامل و تقسیم کار مناسبی برخوردار باشند تا اجرای صحیح وظایفشان، به اهداف عالی هم نزدیک شود. اولیاً خانه و مدرسه
 
دانش آموز نابینا، ضمن برقراری جلسات و ملاقات های مستمر و مکرر، آموزش و پرورش فرزندشان را جریان می دهند و از هر گونه وقفه یا عدم هماهنگی جلوگیری می کنند. به این ترتیب تحصیل دانش آموز نابینا بی وقفه استمرار خواهد داشت، تا چشمان خاموش او بتواند فانوس راه خود و دیگران باشد.

منبع:
http://kazemrezai.blogfa.com

91/7/19::: 7:0 ص
نظر()
  
  


عینک بیونیک


عینک های بیونیک


به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه در حال ساخت یک عینک هوشمند هستند که از دوربین های ریز و یک رایانه جیبی برای آگاه‌ سازی کاربر از اجسام و افراد پیش رو استفاده می‌کند. 

 این عینک ها به نابینایان در جهت‌ یابی در مراکز تجاری و ایستگاه‌های شلوغ قطار و مترو کمک کرده و حتی به آنها اجازه خواهد داد تا شماره اتوبوس ها و تصاویر رایانه‌ای دستگاه‌های خودپرداز را “بخوانند”. این عینک‌های سبک و ارزان که تا سال 2014 به صورت گسترده در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد، برای تمام نابینایان مناسب خواهد بود.

افراد مسن مبتلا به بیماری دژنراسیون ماکولا احتمالا بهره بهتر از این فناوری خواهند برد. تلاشهای قبلی برای ساخت چنین دستگاهی معمولا به عینک های تیره بزرگ با دوربین‌ها و رایانه بزرگ ختم شده‌اند. اما پیشرفت های بوجود آمده در فناوری بدین معنی است که می توان عینکهای بیونیکی با شباهت بسیار به عینکهای معمولی تولید کرد.

موضوع مهمتر این دستگاه، قیمت حدود 1500 دلاری آن است که این ابزار را مقرون به صرفه می‌کند. محققان آکسفورد اکنون مرحله تحقیقات خود را به پایان رسانده و در حال کار بر روی پیش ساخت این دستگاه هستند. آنها از شیشه‌های شفاف با عدسی‌های حامل دیودهای نوری کوچک و دوربینهای به اندازه سر سنجاق در گوشه قابهای این عینک استفاده کرده‌اند. این دوربین‌ها به جمع‌آوری اطلاعات لازم برای چشمها پرداخته و آنها را با یک سیم به رایانه‌ای به اندازه گوشی همراه در جیب کاربر می‌فرستد.

این رایانه سپس به پردازش اطلاعات و ساده‌کردن آن به شکل طرحهای نقطه‌ای می‌پردازد. ال‌ای‌دی‌های موجود در عدسی‌ها با این نقاط روشن شده و به کاربر اطلاعات اساسی را در مورد محیط اطراف می‌دهد. یک نور سوسو مانند می‌تواند بدین معنی باشد که یک انسان در مسیر قرار دارد و یک توده جامد نیز نشانگر وجود اجسامی مانند پله خواهد بود. این اطلاعات به افرادی که بیشتر بینایی خود را از دست داده‌اند کمک خواهد کرد تا اعتماد بنفس لازم برای خرید یا استفاده از وسائط نقلیه را به تنهایی به دست بیاورد.

  افزوده شدن یک قطعه گوشی می‌تواند به پیچیده‌تر شدن اطلاعات ورودی کمک کند. برای مثال دوربینها به ثبت شماره اتوبوسها و اطلاعات روی صفحه حرکت قطارها برای تحلیل رایانه‌ای می‌پردازند که به محض آماده شدن این اطلاعات از طریق این گوشی به گوش فرد منتقل خواهد شد.


  
  

گامی در جهت رفع نابینایی حاصل از آب سیاه

گامی در جهت رفع نابینایی حاصل از آب سیاه


محققان سنگاپوری موفق به شناسایی سه ژن دخیل در «گلوکومای زاویه بسته اولیه» به عنوان یکی از علل بروز نابینایی شدند.

 

آب سیاه یا گلوکوما یکی از بیماریهای شایع چشمی در جهان است و بیش از 15 میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری گلوکومای زاویه بسته اولیه (PACG) رنج میبرند. این کنسرسیوم بین‌المللی مطالعه ژنومی هزار و 854 بیمار مبتلا به PACG و 9 هزار و 608 نمونه گروه کنترل در آسیا را در طول پنج سال انجام داده است. اعتبار آزمایشات در یک هزار و 917 بیمار دیگر و هشت هزار و 943 نمونه گروه کنترل جمع آوری شده از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفت.

پروفسور «تین» سرپرست تیم تحقیقاتی سنگاپور بیش از یک دهه بر روی بیماری PACG تحقیق کرد و معتقد به وراثتی بودن این بیماری است. در این پژوهش یک هزار و 293 بیمار PACG و هشت هزار و 25 گروه کنترل در سنگاپور مورد بررسی قرار گرفتند که نخستین مطالعه ژنتیکی بیماری گلوکومای زاویه بسته اولیه در جهان محسوب میشود. کشف سه ژن دخیل باعث درک بهتر بیماری گلوکومای زاویه بسته اولیه و امکان توسعه روشهای درمانی جدید و پیشگیری از نابینایی افراد خواهد شد. نتیجه این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

 


  
  

کفش مسیریاب مخصوص نابینایان


کفش مسیریاب مخصوص نابینایان


کفش مسیریاب با قابلیت دویدن امکان حضور افراد نابینا را در مسابقات دو فراهم می سازد.

 

 به گفته رضا یگانه، موسوی مخترع کفش مسیریاب مخصوص نابینایان به خبرنگار باشگاه خبرنگاران  این طرح که برای اولین بار در دنیا ارایه شده، یک رشته ورزشی جدید را برای نابینایان جهت رقابت های جهانی پارالمپیک فراهم می کند، در واقع نابینایان با کمک یک ایده و سیستم ساده می توانند از نعمت دویدن بدون نیاز به اشخاص دیگر و در مسافت های طولانی بهره مند شوند.

برای استفاده ابتدا دستگاه مربوطه طراحی شده روی کمر و دو سنسور مادون قرمز روی کفش ها و گوش های فرد نابینا قرار می گیرند. از طرفی دیگر یک مسیر مشکی رنگ با عرض نیم متر از پیش تعبیه شده در اطراف سالن ورزشی داریم که فرد نابینای مجهز به سیستم مذکور روی آن قرار می گیرد.
در ادامه فرد نابینا شروع به دویدن می کند مادامی که هر کدام از پاهای وی از مسیر خارج گردد و در همان گوش صدای هشدار شنیده می شود و در همین لحظه فرد نابینا متوجه شده و پای خود را به مسیر برگردانده و به دویدن ادامه می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران


  
  



امکان مکاتبه نابینایان با رادیو معارف به خط بریل


به گزارش روابط عمومی رادیو معارف، با توجه به توانمندی های نابینایان در جامعه و ایجاد فرصتهای برابر، برای اولین بار در شبکه های رادیویی، زمینه ارتباط مکاتباتی نابینایان عزیز از طریق رابط آشنا به خط بریل با روابط عمومی شبکه رادیویی معارف فراهم شد.

 

این عزیزان میتوانند برای ارسال نظر، پیشنهاد و انتقادات خود از برنامه‌های رادیو معارف و همچنین ارتباط با برنامه سازان و کارشناسان این رادیو، با خط بریل با نشانی   قم، بلوار امین، رادیو معارف، صندوق پستی: 444-37185 مکاتبه کنند و پاسخنامه هایشان را دریافت کنند. همچنین کلیه نرم افزارهای موجود در این رادیو، با 50 درصد تخفیف به این عزیزان ارائه خواهد شد.


  
  
   1   2      >